1. Inleiding

Mentaal Beter Terneuzen biedt diverse groepstrainingen aan voor volwassenen. Afhankelijk van de klachten kan groepstherapie door de behandelaar worden aangeraden. Om een cursus te kunnen volgen is het nodig dat je in het bezit bent van een geldige verwijsbrief van de huisarts of GGD-arts. Wanneer de verwijsbrief bij Mentaal Beter is aangekomen, word je eerst uitgenodigd voor een intakegesprek om te kijken of de groep inderdaad de best gepaste hulp biedt.

Alle groepstrainingen voor volwassenen zijn vanaf 18 jaar. Bekijk hieronder ons huidige aanbod!

2. Assertiviteitstraining

Vind je het lastig om voor jezelf op te komen? Vind je het moeilijk om gehoord te worden in gesprekken? Ga je meningsverschillen of kritiek het liefst uit de weg? Heb je moeite om nee te zeggen en grenzen aan te geven? Dan past deze training misschien wel bij jou. Deze is gericht op het leren aangeven van je eigen grenzen. Je krijgt allereerst meer inzicht in situaties die voor jou moeilijk zijn. Er wordt stilgestaan bij gedachten en gevoelens (zoals schuldgevoel of spanning) die een obstakel kunnen vormen bij het opkomen voor jezelf. Daarna wordt ook gekeken naar hoe je op een assertieve manier kan omgaan met deze situaties die specifiek voor jou moeilijk zijn. Hiermee wordt geoefend in de sessies en via thuisopdrachten. Naast het aanleren van assertieve basisvaardigheden is er speciale aandacht voor het bepalen van je eigen grenzen, het weigeren van een verzoek alsook het opkomen voor je mening en het uiten/krijgen van kritiek. De training vindt plaats in een groep van ongeveer 8 – 10 deelnemers en bestaat uit zeven bijeenkomsten.

Bekijk hier de folder met beschikbare data.

3. Piekertraining

Merk je dat je hoofd nooit stil lijkt te staan? Komen dezelfde gedachten herhaaldelijk voorbij zonder dat dit je dichter bij een oplossing voor je probleem brengt? Of lijkt je piekeren een gewoonte te zijn geworden? Dan kan deze training wat voor je betekenen. In een groep van ongeveer tien deelnemers staan we stil bij wat piekeren precies is en welke thema’s voor jou vaak een piekerbron zijn. Je krijgt wat meer informatie over hoe dit piekeren er precies aan toe gaat in ons brein en leert op dit proces in te grijpen via verschillende oefeningen. Op deze manier trachten we het piekeren sneller op te merken en te doorbreken, waardoor het minder impact heeft op je leven. Naast het aanleren van cognitieve basisvaardigheden is er speciale aandacht voor het leren van elkaar en het trainen van de aandacht. Er worden zes bijeenkomsten georganiseerd waarbij je verschillende handvatten krijgt aangereikt om in jouw thuissituatie verder mee aan de slag te gaan.

Bekijk hier de folder met beschikbare data.

4. Pijn de baas

In de groepstraining 'Pijn de baas' benaderen we pijnklachten vanuit Mindfulness. Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Dit klinkt simpel, maar in de praktijk blijkt dit niet zo gemakkelijk. Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we soms te veel op de automatische piloot. In de training leren we je op een andere manier omgaan met lichamelijke pijnen. De methodieken die hiervoor gebruikt worden zijn psycho-educatie, aandachtsoefeningen en medidatie. De training wordt gegeven door mindfulnesstrainer en GZ-psycholoog Chris Vanhavermaet.