1. Exposure therapie

Een angststoornis kan een grote impact hebben op het leven. Het gaat samen met, de naam zegt het al, heftige angstgevoelens. Het is dan logisch dat je de angst niet wilt voelen en deze wilt vermijden. Iemand met een sociale fobie doet vaak zijn uiterste best om de angst voor anderen verborgen te houden. Iemand met een paniekstoornis probeert situaties waar hij in paniek kan raken te voorkomen.

In de praktijk blijkt dat vermijding op de korte termijn wel minder angst geeft, maar op de lange termijn het angstprobleem in stand houdt. Door de angst steeds uit de weg te gaan, ervaar je nooit wat er echt zou zijn gebeurd in zo'n situatie. Door vermijding kan jouw leefwereld bovendien steeds kleiner worden. Lees meer over angststoornis.

2. Confrontatie met angst

‘Exposure’ is een ander woord voor blootstelling. Bij de meeste angststoornissen is exposure therapie de meest effectieve therapievorm. In deze groep leer je stap voor stap de confrontatie met de angst aan te gaan. Dit is vaak best spannend, maar op de lange termijn neemt het angstprobleem af. Je leert dat je het aankan. Het doel van deze therapie is dus niet dat de gevoelens van angst of spanning verdwijnen, maar dat ze jou niet meer onnodig belemmeren in jouw leven.

3. Voor wie is het geschikt?

De groepstherapie is bedoeld voor mensen met een angststoornis. De cursus vindt plaats op een aantal locaties van Mentaal Beter. Als je al in behandeling bent bij Mentaal Beter, dan kun je met jouw behandelaar nagaan of de exposure therapiegroep een passende behandeling voor jou is.

"Fijn om te weten dat ik niet de enige ben".

"Ik weet nu dat ik het aankan".

"Heftig, maar heel waardevol".