Cliëntenraad
Als onafhankelijke cliëntenraad behartigen wij de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van Mentaal Beter en de andere zorgorganisaties die vallen onder de Mental Care Group*. Wij zijn op zoek naar deelnemers voor het cliëntenpanel. Heb je interesse? Lees dan verder!
Wie zijn wij?
Onze cliëntenraad bestaat uit leden die zelf cliënt of een naaste van een cliënt zijn (geweest) van een van de organisaties van Mental Care Group. Dat betekent dat wij allemaal een directe persoonlijke ervaring hebben met minimaal één van de zorgorganisaties van Mental Care Group. Wij vervullen onze rol met veel enthousiasme, omdat we allemaal graag een bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg!
Hoe behartigen wij jouw belangen?
De cliëntenraad heeft direct contact met cliënten en met medewerkers. Daardoor krijgen we een goed beeld van de kwaliteit van zorgverlening aan jou. En waar dat nog ontbreekt, zorgt de organisatie dat wij de informatie ontvangen of krijgen we de ruimte om die te verzamelen (bijvoorbeeld door het benaderen van de deelnemers aan het cliëntenpanel). We kijken goed naar de mogelijke gevolgen voor cliënten van veranderingen in werkwijzen of bepaalde beslissingen (cliëntenperspectief). Op basis daarvan geven we gevraagd of ongevraagd advies aan het bestuur.
Voor het realiseren van onze adviezen putten wij onder andere uit:
- Tevredenheids- en kwaliteitsonderzoeken, klachten- en incidentenrapportages;
- Beleidsdocumenten;
- Gesprekken met en vragenlijsten aan cliënten;
- Gesprekken met medewerkers en het bijwonen van overleggen en bijeenkomsten binnen alle lagen van de organisatie;
- Contacten met andere cliëntenraden via de Kamer Cliëntenraden van MIND;
- Scholing;
- Handvatten die wet- en regelgeving ons geven.
Met welke onderwerpen houdt de cliëntenraad zich bezig?
- Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg (wachttijden);
- Tevredenheid van cliënten;
- Beleid en visie op behandeling;
- Informatievoorziening en privacy;
- Digitalisering in en van de zorg (e-Health);
- Organisatiewijzigingen en samenwerking in regio’s;
- Jaarplannen en jaarverslagen.
Lees het meest recente jaarverslag van Mental Care Group voor een completer beeld van onze activiteiten.
Ook meepraten?
Je kunt op diverse manieren bij ons terecht om de belangen van cliënten te behartigen:
- Vul het onderstaande contactformulier in.
- Word lid van het cliëntenpanel: Ben je (ex-)cliënt van Mentaal Beter en bereid om zo nu en dan (maximaal 4x per jaar) een korte vragenlijst in te vullen over een relevant thema voor cliënten waarover wij als cliëntenraad je mening willen weten? Maak je interesse dan kenbaar via het onderstaande contactformulier. Wij sturen je dan een aanmeldlink. Daarna ontvang je automatisch de eerstvolgende vragenlijst. Je antwoorden worden anoniem verwerkt. Ook ontvang je een samenvatting van de uitkomsten en informatie over wat wij én de organisatie met de uitkomsten hebben gedaan om de kwaliteit van de zorgverlening te verbeteren. Enkele onderwerpen waar we vragenlijsten over hebben verzonden zijn wachttijden, het cliëntenportaal en samen beslissen.
- Word lid van de cliëntenraad: Heb je interesse in de geestelijke gezondheidszorg en denk je soms dat dingen binnen onze organisatie anders kunnen? En wil je je inzetten voor de belangen van onze cliënten in het algemeen? Maak dan je interesse kenbaar, via onderstaand formulier, om lid te worden van de cliëntenraad! Wij informeren je dan of er een vacature is. Als lid van de cliëntenraad heb je invloed op de kwaliteit van zorg en praat je actief mee over verbetermogelijkheden.
Wat levert het je op?
- Je werkt samen met anderen aan doelen waar veel mensen belang bij hebben;
- Je ontmoet andere mensen die ervaringsdeskundig zijn zoals jij;
- Je komt meer te weten over de zorg en onze organisatie;
- Je kunt relevante trainingen volgen en evenementen bezoeken;
- Je krijgt een reiskostenvergoeding en een vergoeding per cliëntenraadsvergadering.
Heb je interesse? Vul dan je gegevens in op onderstaand formulier. Daarna nemen wij contact op en informeren wij je over de termijn waarop wij beschikbaarheid van vacatures verwachten (wij streven naar een gebalanceerde afvaardiging zodat de belangen van alle cliënten van Mental Care Group voldoende vertegenwoordigd zijn in de cliëntenraad).
Neem contact met ons op:
* Mental Care Group bestaat uit Vitalmindz, HSK, Mentaal Beter, Opdidakt, AlleskITs, Siggie. De cliëntenraad vertegenwoordigt cliënten van de organisatieonderdelen die vergoede zorg bieden.
Belangrijk om te weten: de cliëntenraad is géén klachtencommissie, we zijn een belangenbehartiger. Klachten kunnen cliënten kwijt bij de klachtenafhandeling van Mentaal Beter. Zodra dezelfde klacht regelmatig voorkomt, kan het wel zijn dat we er als cliëntenraad aandacht aan besteden en/of een oplossing voor zoeken.