Langere tijd thuisblijven? Hoe overleef je dat?

Daar zitten we dan. Thuis. Maar voor velen niet een bewuste keuze…

Het coronavirus heeft het dagelijks leven grotendeels platgelegd en voor velen het sociale leven overhoop gegooid: kinderen en jongeren kunnen niet meer naar school, gezellig een hapje eten in een restaurant is tijdelijk niet mogelijk en veel mensen werken vanuit huis of hebben zelfs tijdelijk geen werk meer.

Aan huis gekluisterd zijn voor een langere periode kan je het gevoel geven gevangen te zijn, wat vervolgens weer een grote impact kan hebben op je geestelijke gezondheid. Zo kun je je bijvoorbeeld eenzaam gaan voelen of last krijgen van lusteloosheid. Ook kan toenemende stress ervoor zorgen dat bepaalde angstklachten in ernst toenemen of slaapproblemen de kop op steken.

Dus wat kan je doen om goed voor jezelf te zorgen in deze periode van thuisisolatie?

1.  Houd zoveel mogelijk je normale ritme aan

Het is verleidelijk om het dagelijks leven volledig anders in te vullen, maar regelmaat zorgt juist voor houvast in een onzekere periode. Je doet er dan ook verstandig aan om niet te veel af te wijken van je slaap- en eetpatronen. En ook al hoef je het huis niet uit, doorloop je normale verzorgingsroutine en kleed je aan!

2. Blijf in beweging

De sportscholen zijn dan wel dicht, maar sporten kan ook buiten of lekker thuis! Weet je niet waar je moet beginnen? Op YouTube kun je talloze inspirerende work-outs vinden, van yoga tot aan bootcamp sessies. In beweging blijven is niet alleen goed voor je lichaam en geest, maar het helpt ook in het voorkomen en herstellen van verveling.

3. Doe iets wat voor jou nuttig voelt!

Het is erg verleidelijk om lekker op de bank te hangen en naar de tv te staren. Dit is natuurlijk prima voor een lekker avondje thuis, maar als je dit te lang of te vaak doet, doe je jezelf er meer kwaad dan goed mee. We hebben mentale en fysieke prikkels nodig om ons enthousiast en gelukkig te voelen. Word je voor een langere tijd niet blootgesteld aan dit soort prikkels? Dan merk je dat jouw energieniveau minder wordt en je steeds minder zin hebt om iets te doen. Dit kan een vicieuze cirkel worden…

Doe daarom iets wat jou voldoening geeft! Het geeft je niet alleen zin om ’s ochtends uit bed te komen, maar ook iets waardoor je met een fijn gevoel naar bed kunt gaan. Heb je even geen inspiratie? Misschien hier dan iets tussen voor je:

  • Wil je iets nieuws leren? Een nieuwe taal? Columns schrijven? Misschien kun je dat middels een online cursus doen of wellicht via bepaalde apps of YouTube;
  • Maak je huis schoon met een lekker achtergrondmuziekje. De opruimgoeroe Marie Kondo weet jou ongetwijfeld te inspireren met haar speciale methode!
  • Heb je kinderen? Wat dacht je dan van een spelletjesmarathon?
  • Houd een dagboek bij waarin je elke ochtend of avond opschrijft waarvoor je dankbaar bent. Misschien was het die mooie zonsopgang of dat mooie nummer op de    radio;
  • Prikkel je brein en doe een ingewikkelde puzzel;
  • Is er iemand die je al langere tijd hebt willen bellen? Grijp je kans!
  • Hoe bewust ben jij van de inrichting van je leven? Ben je er nog tevreden mee of zie je al wat verbeterpuntjes? Neem de tijd om stil te staan bij je gedachten en gevoelens.

  4. Bedenk alvast wat je de volgende dag gaat doen.

Zo maak je het jezelf makkelijker om het beste van je dag te maken.

Privé delen
Publiek delen